
Als particulier zo dicht aan de grens met België en Duitsland is het simpel om je kosten voor de auto binnen de perken te houden: Even tanken net over de grens. Maar voor een zakelijk wagenpark ligt dat toch net even wat anders. De kosten van het laten rijden van bijvoorbeeld vrachtauto’s zit niet alleen in de brandstofkosten, maar ook voor een belangrijk deel in de backofficekosten. En daar valt veel aan efficiency, en dus kostenbesparingen, te doen als je de zaken slim inricht. Hier zijn wat tips.
Zuid-Limburg: Logistieke hotspot
Onze regio Zuid-Limburg, met belangrijke Duitse en Belgische steden “om de hoek” staat bekend als een logistieke hotspot. Er zijn meer dan gemiddeld in Nederland transportbedrijven gevestigd. En dat maakt “ons” grootverbruikers van zakelijke kilometers en vrachtwagenkilometers. Goede kans dus dat jij in de logistiek werkzaam bent en verantwoordelijk bent een wagenpark. Dan moet je vooral even verder lezen, want wij hebben enkele tips voor je om je wagenpark efficiënt te beheren.
De chauffeur functioneert veel minder zonder goede backoffice
Bij voetbal wordt vaak de spits geprezen om zijn doelpunten. Er is echter steeds vaker ook aandacht voor de man die de assist geeft en de spits dus de mogelijkheid geeft om de bal erin te koppen of schieten. Dat is eigenlijk in jullie branche niet anders: je kunt de vrachtwagenchauffeur zien als de doelpuntenmaker, hij brengt de goederen van de klant naar de juiste locatie en zorgt voor blije klanten, die terugkeren. Het doelpunt dus. Maar hij kan niet in zijn eentje scoren. Hij is afhankelijk van de voorzetten die vanuit elders in de organisatie worden gegeven. De backoffice dus. De mannen en vrouwen die op kantoor voor de aansturing zorgen. Zij plannen de routes, zorgen voor (regulier) onderhoud en nog veel meer waar de chauffeur zich niet druk om hoeft te maken.
Modern fleet management houdt rekening met alle aspecten
Wil je een zo efficiënt mogelijke vloot, dan moet je niet alleen bezig zijn met goedkoop tanken, maar ook met de beste inrichting van je backoffice en dus ondersteuning aan je chauffeurs. Je wilt weten waar je wagens zijn, hoe lang ze onderweg zijn, wat de staat van het onderhoud is en veel meer. Met die informatie kun je de juiste keuzes maken en die vrachtauto’s zo goedkoop mogelijk laten rijden waarbij naast brandstofkosten ook de werktijden van de chauffeur in de gaten worden gehouden, milieuregels kunnen worden gemonitord en klanten dus nog meer tevreden kunnen zijn, zonder dat de kosten voor jullie organisatie uit de hand lopen.
Slimme software oplossingen
De tijd dat de planning en ondersteuning handmatig ging, misschien met behulp van een wegenkaart, ligt echt lichtjaren achter ons. Tegenwoordig hebben we slimme technologieën die hedendaagse fleet managers, zoals jij, ten dienste staan om de mensen op de weg op de meest optimale manier aan te sturen en te ondersteunen. Je moet daarbij denken aan telematica, tankpassen, laadpassen en allerlei andere tools. Het liefst wil je die samenvoegen in een software zodat je kunt analyseren, organiseren en ondersteunen gebaseerd op feiten en niet op aannames. Op de website van https://www.radius.com/nl-nl/ zie je precies wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is op dat gebied.
Live inzicht in voertuiglocaties
Wat bijvoorbeeld handig is in de ultramoderne fleet management software van deze experts en de gekoppelde telematica is dat je real time de locaties van alle voertuigen kunt volgen, het chauffeursgedrag kunt monitoren en en de efficiëntie van jouw wagenpark in de gaten houden. Met die informatie kun je analyseren en beslissingen nemen. Beslissingen die leiden tot lagere kosten, zonder concessies te doen aan de kwaliteit van jullie dienstverlening.
Grote voordelen voor de bestuurder en de backoffice
Er is echter veel meer wat je kunt doen met dergelijke software, want het stelt je ook in staat om de chauffeur veel effectiever te ondersteunen. Deze kan daardoor sneller, maar vooral minder gestrest rijden. Maar ook de tankpassen geven grote voordelen. Ten eerste omdat je geen losse betalingen meer hebt van chauffeurs met een eigen pas van de zaak, maar gewoon een verzamelfactuur ontvangt. En dat scheelt inboeken. Maar het bestrijdt ook fraude. Want de tanklocatie op de bon wordt gekoppeld aan de voertuiglocatie van dat moment. En last but not least: Het stelt je in staat om dashcams gemakkelijk uit te lezen. En dat is weer heel nuttig in het geval van conflicten met een verzekeraar in het geval van incidenten.
Kortom: Wil je op een moderne manier je wagenpark beheren, ongeacht of je veel of weinige wagens op de weg hebt, dan kun je tegenwoordig niet meer om slimme software zoals dat van Radius heen.




