Bekendmaking voor Verkeer | Organisatie en beleid in Landgraaf
Geplaatst op Lokaalnieuwslandgraaf.nl op: 25-11-2023
Verkeer | Organisatie en beleid Bekendmakingen
InleidingDe Parkstadroute is een nieuw te realiseren langzaam verkeerverbinding in de regio Parkstad Limburg. De route is ongeveer 34km lang en loopt door zes gemeenten: Beekdaelen, Heerlen, Brunssum, Landgraaf, Kerkrade en Simpelveld. Het begint bij de Stationsstraat te Schinnen en eindigt bij het spooremplacement in Simpelveld. Het is een route die met name bedoeld is voor het recreatieve wandel- en fietsverkeer. Maar ook het gewone utilitaire fietsverkeer kan/moet van de route gebruik maken. De Parkstadroute loopt in Landgraaf onder andere door de woonwijk het Eikske (tussen de Einsteinstraat en de Hofstraat). Op dit tracé van de Parkstadroute worden diverse verkeersmaatregelen getroffen. Voor een groot deel van deze maatregelen is geen verkeersbesluit nodig omdat dit de feitelijke inrichting van de weg betreft. Voor enkele maatregelen is wel een verkeersbesluit nodig.Juridisch kader- Artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 bepaalt dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit en dat maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.- Artikel 12 van het BABW bepaalt dat de plaatsing of verwijdering van de onder lid a en b van dit artikel opgenomen verkeersborden en verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit. - Artikel 14 van het BABW bepaalt dat indien onder de genoemde verkeersborden onderborden worden geplaatst als bedoeld in artikel 8 lid 2, of toepassing wordt gegeven aan artikel 8 lid 3, dit in het verkeersbesluit tot uitdrukking moet worden gebracht.- Alle wegen en/of weggedeelten waarop dit besluit betrekking heeft, zijn gelegen binnen en zijn in beheer bij de gemeente Landgraaf. Artikel 23 van het BABW is op dit besluit niet van toepassing.OverwegingenDe Parkstadroute loopt door de woonbuurt het Eikske. In het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Landgraaf (oktober 2017; hierna GVVP) zijn alle wegen in het Eikske gecategoriseerd als erftoegangsweg. Dat betekent dat deze wegen geen functie hebben voor doorgaand (gemotoriseerd) verkeer. De verkeersintensiteiten zijn laag en het verblijven staat centraal. Fietsers maken gebruik van de rijbaan en de maximaal toegestane rijsnelheid bedraagt 30km/uur of 15km/uur daar waar het een (woon)erf betreft.De Parkstadroute loopt in het Eikske hoofdzakelijk over reeds bestaande wegen: Kennedyplantsoen, Prem, Galerij, Stempel, Pungel en Koempel. Het merendeel van deze wegen is aangeduid als erf, een klein deel als 30km-zone. Om de Parkstadroute herkenbaar te maken worden deze wegen opnieuw ingericht met materialen en markeringen die specifiek voor de Parkstadroute zijn vastgesteld. Specifieke voorzieningen voor fietsers zijn niet nodig omdat deze gewoon gebruik kunnen maken van de rijbaan. Op enkele plekken wordt er een nieuw fietspad aangelegd om bestaande wegen met elkaar te verbinden en zo een doorlopende fietsroute te creëren. Deze nieuwe fietspaden worden aangeduid als verplicht fietspad zodat autoverkeer en bromfietsen worden geweerd.Openbare voorbereidingsprocedureGelet op het zorgvuldigheidsbeginsel en de noodzakelijke evenredige belangenafweging, is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht toegepast. Door middel van een publicatie in het Gemeenteblad van 30 mei 2023 zijn alle belanghebbenden in de gelegenheid gesteld hun zienswijze, op het gedurende zes weken ter inzage liggende ontwerp-besluit d.d. 24 mei 2023 (kenmerk 8.23.0641) in te dienen. In dat kader zijn twee zienswijzen ingediend. Hieronder worden deze zienswijzen kort samengevat. Daarna worden de hieromtrent ontstane overwegingen toegelicht.Zienswijze van Van Dijk c.s. advocaten te Maastricht (geregistreerd op 18 juli 2023 met kenmerk 23.031954) - belangenbehartiger van dhr. …, Mijn Carlstraat…, 6372 VE Landgraaf Dhr. ….. maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid in de wijk het Eikske. Deze zorgen komen voort uit de veronderstelling dat de realisatie van de Parkstadroute voor een sterke toename zorgt van het aantal verkeersbewegingen van fietsers en voetgangers. Daarbij wordt erop gewezen dat de afgelopen decennia het aantal wielrenners en toerfietsers sterk is gestegen alsook het gebruik van elektrische fietsen. De snelheid van deze fietsers is aanzienlijk hoger dan van fietsers op een gewone fiets. Het grote aantal voetgangers dat gebruik maakt van de Parkstadroute zorgt voor een ongewenste explosieve stijging van de drukte in de wijk. In het ontwerp verkeersbesluit wordt hier geen of onvoldoende rekening mee gehouden. Ook wordt gesteld dat het erop lijkt dat er onvoldoende rekening wordt gehouden met het in het verkeersbesluit genoemd uitgangspunt dat erftoegangswegen geen functie hebben voor doorgaand verkeer. Verzocht wordt het verkeersbesluit te heroverwegen en te bezien in hoeverre met de genoemde punten rekening kan worden gehouden. Tevens wordt verzocht te overwegen om het tracé van de Parkstadroute te wijzigen c.q. aan te passen, waardoor de voornoemde route zich zoveel mogelijk om de wijk heen beweegt.Zienswijze van dhr. … namens wijk- en belangenvereniging Oud Eikske, Mijn Carlstraat …, 6372 VE Landgraaf (geregistreerd op 4 juli 2023 met kenmerk 23.030113) Door dhr. … is namens de ‘Wijk en belangenvereniging OUD EIKSKE’ een petitie ingediend waarin wordt verzocht het tracé van de Parkstadroute te verleggen. Men verwacht dat de geplande route door het Eikske tot ongelukken zal leiden omdat fietsers en auto’s hier van dezelfde weg gebruik maken. Tevens zijn de Prem en Stempel zo smal dat de bewoners de auto aan de tegenoverliggende straatkant moeten parkeren en de fietsers direct langs de voordeur fietsen terwijl er geen trottoir is. Op 3 juli 2023 is per mail met dhr. … afgestemd dat deze petitie beschouwd moet worden als zienswijze op het ontwerp verkeersbesluit.Reactie op beide zienswijzen:De planvoorbereiding van de Parkstadroute loopt reeds meerdere jaren. Daarbij zijn er ook diverse bijeenkomsten georganiseerd voor bewoners en belanghebbenden. Tijdens die bijeenkomsten heeft dhr. … en hebben ook andere bewoners hun zorgen over de geplande route door de wijk het Eikske gedeeld. Deze zorgen zijn meegewogen bij het uiteindelijke besluit om de Parkstadroute toch door de wijk het Eikske te laten lopen. Deze keuze is echter geen onderdeel van dit verkeersbesluit. De Parkstadroute loopt in de wijk het Eikske voornamelijk over reeds bestaande wegen. Deze wegen worden weliswaar opnieuw ingericht en voorzien van nieuwe materialen die kenmerkend zijn voor de Parkstadroute, doch de functie en het gebruik van deze wegen veranderen niet. Er worden op deze wegen voor het overgrote deel maatregelen getroffen waar geen verkeersbesluit voor nodig is. Op een paar plekken is dat wel het geval en die maatregelen zijn in het verkeersbesluit opgenomen. Het gaat dan onder andere over het als (woon)erf aanduiden van een deel van de Prem (huisnummer 5 tot en met 10) en een deel van de Koempel (huisnummer 73 tot en met 79). Ook worden er op enkele locaties nieuwe weggedeeltes aangelegd om zodoende een doorgaande route te creëren voor fietsers en voetgangers. De Parkstadroute loopt voor het overgrote deel dus over bestaande wegen. In het Eikske betreft dit 30km-zones alsook (woon)erven. Volgens het GVVP vallen deze wegen onder de categorie erftoegangsweg. In het voortraject van de planvoorbereiding van de Parkstadroute is overwogen om de bestaande (woon)erven die onderdeel gaan uitmaken van de Parkstadroute, allemaal aan te duiden en om te vormen naar 30km-zones. Groot verschil met een (woon)erf is dat er in een 30km-zone voor voetgangers in principe een apart trottoir aanwezig is. Vanwege het massale verzoek van de bewoners tijdens de diverse informatie-bijeenkomsten om de (woon)erven te handhaven, is besloten om aan dit verzoek tegemoet te komen. Dat betekent dat zowel het gemotoriseerd verkeer alsook fietsers en voetgangers van dezelfde rijbaan gebruik maken. Erftoegangswegen hebben een lage verkeersintensiteit en zijn niet bedoeld voor het verwerken van doorgaand verkeer. Hiermee wordt echter het gemotoriseerd verkeer bedoeld en niet het fietsverkeer. De realisatie van de Parkstadroute heeft geen gevolgen voor de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer. De verwachting is wel dat er meer fietsverkeer gaat ontstaan. Dat is ook juist de bedoeling van de realisatie van de Parkstadroute. Hoeveel dit precies gaat zijn, is niet bekend en zal de praktijk moeten gaan uitwijzen.Voor erftoegangswegen gelden geen beperkingen in het aantal fietsers. Omdat in (woon)erven geen apart trottoir aanwezig is en hier in het algemeen meer voetgangers aanwezig zijn, waaronder ook spelende kinderen, is het omwille van de verkeersveiligheid niet verstandig om dit aandeel te groot te laten worden. Dat geldt in feite ook voor de solitaire fietspaden. De mate waarin fietsers en voetgangers op 1 rijbaan met elkaar gemengd kunnen worden, is afhankelijk van veel factoren. Dat ligt onder andere aan de verdeling van het aantal fietsers en voetgangers (intensiteiten) en aan het type gebruikers (gewone fietsers/wielrenners, gewone voetgangers/spelende kinderen). Deze keuze is op elke locatie apart afgewogen. Daar waar sprake is van een menging is dit een bewuste keuze geweest en is overwogen dat deze menging, met de aanpassingen die aan de diverse wegen qua weginrichting worden gedaan, op een verkeersveilige manier kan plaatsvinden. Daar waar menging niet wenselijk werd geacht, is dat op de Parkstadroute ook niet gedaan. Binnen het project Parkstadroute geldt het uitgangspunt dat op de solitaire fietspaden (dus zonder gemotoriseerd verkeer) voetgangers en fietsers gebruik maken van 1 rijbaan en er dus geen onderscheid wordt gemaakt tussen het fiets- en wandeldeel. Op sommige locaties kan het, afhankelijk van het daadwerkelijk gebruik en de ligging van de route, toch wenselijk zijn een onderscheid te maken. Dit wordt dan gedaan door het aanbrengen van zogenaamde witte markeringsdotjes (witte cirkels met een diameter van ca. 10cm.). In het Eikske is dat op enkele solitaire paden ook toegepast. In de erven worden deze dotjes ook toegepast ter geleiding van het gemotoriseerd verkeer en fietsers zodat ze niet te dicht langs parkeervakken en percelen of voordeuren van woningen rijden. De Parkstadroute is geen snelfietsroute. Het is een route die met name bedoeld is voor de recreatieve fietsers en wandelaars die van de omgeving en attracties langs de route willen genieten. Het is geen route die bedoeld is om zo snel als mogelijk van A naar B te gaan zoals dat wel het geval is op een snelfietsroute. Vooral het tracé door het Eikske is voor wielrenners en toerfietsers niet aantrekkelijk. De verwachting is dat deze fietsers geen gebruik zullen maken van de Parkstadroute. Voor hen is de route via de Hofstraat en Einsteinstraat, alwaar vrijliggende fietspaden aanwezig zijn, veel aantrekkelijker. De nadelen van de opmars van de elektrische fiets gelden niet alleen voor de Parkstadroute maar op alle wegen en fietspaden. Fietsers op een elektrische fiets rijden in het algemeen harder dan fietsers op een gewone fiets. Een hogere snelheid heeft ook voor fietsers een negatief effect op de verkeersveiligheid. De nadelen van (de snelheid) van elektrische fietsen kunnen in een woonomgeving natuurlijk wel groter zijn dan elders (bijvoorbeeld in de Hofstraat). Maar dit is een algemeen probleem en vormt geen reden om de Parkstadroute niet aan te leggen of te verplaatsen naar een ander tracé.Conclusie ten aanzien van beide zienswijzen:De ingediende zienswijzen hebben, gelet op het bovenstaande, geen aanleiding gevormd om af te zien van het voornemen om het besluit te nemen of om de voorgenomen maatregel aan te passen.Aanvullende overwegingenTen opzichte van het ontwerp verkeersbesluit is een wijziging doorgevoerd in de ligging van het nieuw aan te leggen fietspad tussen de Koempel (bij de woning met huisnummer 79) en de Hofstraat. Eerst sloot deze aan op het bestaande fietspad bij de rotonde Hofstraat/Witte Wereld. Nu sluit deze aan op het bestaande fietspad langs de Hofstraat.Belangenafweging artikel 2 WVWVan de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen, liggen de volgende belangen ten grondslag aan dit besluit:1.het verzekeren van de veiligheid op de weg;2.het beschermen van weggebruikers en passagiers;3.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;4.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer; 5.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.De maatregelen in dit verkeersbesluit (aanduiden fietspaden en (woon)erven en verplaatsen bushalte) hebben geen dusdanige negatieve effecten op een van deze belangen dat deze maatregelen daardoor niet getroffen kunnen worden. De positieve effecten van deze maatregelen wegen in elk geval zwaarder dan eventuele negatieve effecten.AdviseringOvereenkomstig artikel 24 van het BABW is met de politie –via het aanspreekpunt Verkeer van het Basisteam Brunssum-Landgraaf- ter zake overleg gepleegd.Besluiten1. tot het treffen van diverse verkeersmaatregelen in het kader van de realisatie van de Parkstadroute voor wat betreft het deel in de wijk het Eikske, globaal gelegen tussen de Einsteinstraat en de Hofstraat, te weten:•het als verplicht fietspad aanduiden van de volgende weggedeeltes:•tussen de Einsteinstraat en De Wendelstraat/het Kennedyplantsoen; •tussen de Galerij en de Honigmannstraat;•tussen de Honigmannstraat en de Stempel;•vanaf de woning aan de Stempel met huisnummer 35 tot de woning aan de Pungel met huisnummer 8; •tussen de Koempel en de Hofstraat;•het als (woon)erf aanduiden van:•de Prem voor wat betreft het deel voor de woningen met huisnummer 5 tot en met 10; •de Koempel voor wat betreft het deel voor de woningen met huisnummer 73 tot en met 79;•het opheffen van de bestaande bushalte op de Hoofdstraat ten zuiden van de Röntgenstraat alsook de bushalte ten noorden van de Prem en het daarvoor in de plaats aanwijzen van twee nieuwe bushaltes op De Wendelstraat direct ten zuiden van de Prem;2.het hiervoor plaatsen van de borden A01 (30km/uur zonaal), A02 (30km/uur zonaal), B06, G05, G06, G07, G11, L03, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990;3.het hiervoor aanbrengen van de verkeerstekens haaietanden op het wegdek;4.het hiervoor verwijderen van diverse borden en verkeerstekens op het wegdek waaronder het verwijderen van bord L03 direct te zuiden van de Röntgenstraat en direct ten noorden van de Prem ten behoeve van het opheffen van de bushalte;5.te bepalen dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermede niet in overeenstemming zijn;6.een en ander overeenkomstig is met de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening met tekeningnummer:•G017554-TEK-3547; blad 009; Versie 2.0 laatst gewijzigd 11-05-2023;•G017554-TEK-3548; blad 010A en 010B; Versie 2.0 laatst gewijzigd 11-05-2023;•G017554-TEK-3549; blad 011A en 011B; Versie 3.0 laatst gewijzigd 10-11-2023;•G017554-TEK-3550; blad 012A en 012B; Versie 2.0 laatst gewijzigd 10-11-2023.SituatietekeningenLandgraaf, 20 november 2023Met vriendelijke groet,namens burgemeester en wethouders van Landgraaf,ing. I.C.J. Brabants,senior medewerker mobiliteit en infraBekendmakingDe bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in het gemeenteblad.InzageHet onderhavige besluit wordt voor belanghebbenden ter inzage gelegd gedurende zes weken met ingang van de dag na de publicatie in het gemeenteblad, tijdens de openingstijden, bij het Klant Contact Centrum van de gemeente Landgraaf.BeroepU kunt op grond van de Algemene wet bestuursrecht beroep indienen tegen dit besluit. Stuur binnen zes weken na datum van de publicatie van het besluit een brief naar de rechtbank Limburg, postbus 950, 6040 AZ Roermond of via https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.U moet de brief ondertekenen. In de brief moeten de volgende gegevens staan:- uw naam en adres;- de datum van uw beroep;- de omschrijving van het besluit, waartegen u beroep instelt;- de redenen van uw beroep.Indien het mogelijk is, dient u een kopie van het besluit waartegen u beroep instelt, bij te voegen.Is de situatie zo dringend dat u niet kunt wachten op de uitspraak op uw beroepschrift? Dan kunt u bij de voorzieningenrechter van de rechtbank een voorlopige voorziening vragen. Dit verzoek dient u in bij de rechtbank op bovengenoemd postadres of digitaal via de genoemde website.Voor het digitaal indienen van een beroepschrift of het vragen van een voorlopige voorziening, moet u beschikken over DigiD.Datum effectueringHet besluit zal op zijn vroegst zes weken nadat het besluit is bekendgemaakt, worden uitgevoerd.
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Landgraaf. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Landgraaf volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwslandgraaf.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Landgraaf.
© LokaalnieuwsLandgraaf.nl
Laatste berichten