GEMEENTEBLADGemeente Landgraaf – Verkeersbesluit voor het instellen van een vrachtverbod in de Grensstraat tussen de Europaweg Zuid en de grens met Duitsland

Bekendmaking voor Verkeer | Organisatie en beleid in Landgraaf

Geplaatst op Lokaalnieuwslandgraaf.nl op: 21-05-2024

  1. Bekendmakingen landgraaf
  2. GEMEENTEBLADGemeente Landgraaf – Verkeersbesluit voor het instellen van een vrachtverbod in de Grensstraat tussen de Europaweg Zuid en de grens met Duitsland

Verkeer | Organisatie en beleid Bekendmakingen

Meer info over Bekendmakingen gemeente

InleidingBewoners van de Grensstraat, Kantstraat en Nieuwenhagerheidestraat ervaren al vele jaren veel overlast van het vele (vracht)verkeer in hun straat. Dit (vracht)verkeer is voornamelijk afkomstig uit Duitsland, of gaat naar Duitsland via de grensovergang op de Grensstraat. Vanwege het vaak smalle wegprofiel en de veelal dicht op de rijbaan gelegen woningen, zorgt dit (vracht)verkeer voor een verkeersonveilig gevoel en ervaren de bewoners trillings- en geluidsoverlast. Dit alles heeft een negatieve invloed op de leefbaarheid in deze straten. Met het in 2017 ingestelde vrachtverbod op de Grensstraat tussen de Europaweg Zuid en Namiddagse Driessen is een deel van de overlast in de Kantstraat en Nieuwenhagerheidestraat weggenomen. Maar de overlast op de Grensstraat tussen de Europaweg Zuid en de grens met Duitsland is nog steeds aanwezig. Daarnaast is als gevolg van dat vrachtverbod het vrachtverkeer in de Reeweg en Europaweg Noord toegenomen. In die straten ondervindt men ook overlast van het vele vrachtverkeer. Met het instellen van een vrachtverbod in de Grensstraat tussen de Europaweg Zuid en de grens met Duitsland wordt een einde gemaakt aan (een deel van) de overlast van het vrachtverkeer.Formeel kader- Artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 bepaalt dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit en dat maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.- Artikel 12 van het BABW bepaalt dat de onder lid a en b van dit artikel opgenomen verkeersborden en verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit. - Artikel 14 van het BABW bepaalt dat indien onder de genoemde verkeersborden onderborden worden geplaatst als bedoeld in artikel 8 lid 2, of toepassing wordt gegeven aan artikel 8 lid 3, dit zulks in het verkeersbesluit tot uitdrukking moet worden gebracht.Overwegingen• Om de door de bewoners ervaren overlast van het vele (vracht)verkeer te verlichten, zijn de afgelopen jaren diverse verkeersmaatregelen ingevoerd. Zo is in 2012 een vrachtverbod ingevoerd tussen 22 en 6 uur in de Grensstraat tussen de Europaweg Noord en de grens met Duitsland. En in 2017 is een vrachtverbod ingevoerd in de Namiddagse Driessen en in de Grensstraat tussen de Europaweg Noord en de Namiddagse Driessen. Deze maatregelen zijn ingevoerd mede omdat de verwachting was dat als gevolg van de openstelling van de Buitenring (N300) in de jaren 2017-2018 de hoeveelheid grensoverschrijdend (vracht)verkeer via de Grensstraat zou gaan toenemen. De beste manier om de overlast van het (vracht)verkeer in de kern van Ubach over Worms weg te nemen, is de aanleg van de Randweg Abdissenbosch in combinatie van de B221n in Duitsland. Al het grensoverschrijdende verkeer wordt dan via deze Randweg afgewikkeld. De gemeente Landgraaf en de Provincie Limburg stonden al vele jaren in de startblokken om deze weg aan te leggen. Maar zonder de B221n in Duitsland, heeft de Randweg geen zin. Na een jarenlange lobby, stonden eind 2016 ook de lichten aan Duitse zijde op groen. De daadwerkelijke planvoorbereiding van de Randweg en B221n is toen daadwerkelijk van start gegaan. Uiterlijk in 2030 zou de B221n worden gerealiseerd. De Randweg zou enkele jaren eerder al aangelegd kunnen worden. Eindelijk hadden de bewoners zicht op het einde van de door hun ervaren overlast.Eind 2019 is er echter opeens onduidelijkheid ontstaan of de Randweg wel gerealiseerd kon worden. De uitspraak van de Raad van State eind 2019 inzake het Programma Aanpak Stikstof (PAS) blijkt ook nadelige gevolgen te hebben voor de Randweg. Uit onderzoek is gebleken dat als gevolg van de aanleg van de Randweg er een toename ontstaat van stikstofdepositie op de Brunssummerheide. Door de uitspraak van de Raad van State over het PAS kan binnen de huidige regelgeving de Randweg nu niet worden gerealiseerd. Naar aanleiding daarvan is recent besloten het project Randweg op waakvlam te zetten tot eind 2022. Tegen het eind van 2022, of zoveel eerder als mogelijk, wordt bezien of, en zo ja, op welke manier, het project alsnog doorgang kan vinden.Hiermee is grote onzekerheid ontstaan over de haalbaarheid van de Randweg. Dit is zeer teleurstellend, vooral voor de bewoners van de Grensstraat en andere straten, zoals de Reeweg en Europaweg Noord, die door de Randweg ontlast zouden worden. De gemeente is altijd overtuigd geweest van het feit dat de Randweg en B221n gerealiseerd gingen worden. Aan deze overtuiging is nu een eind gekomen en is de haalbaarheid van de Randweg afhankelijk geworden van landelijke besluitvorming over de aanpak van het stikstofprobleem. Wij vinden dat de bewoners hier niet het slachtoffer van mogen worden. Met het instellen van een volledig vrachtverbod in de Grensstraat tussen de Europaweg Zuid en de grens met Duitsland, kunnen we de overlast voor hun toch enigszins verminderen. Mocht de Randweg toch nog aangelegd gaan worden, dan wordt dit verbod weer opgeheven. Het gevolg van het vrachtverbod is dat al het grensoverschrijdend vrachtverkeer dat nu gebruik maakt van de grensovergang in de Grensstraat, een andere route moet gaan gebruiken. De meest voor de hand liggende route is dan via de Buitenring (N300), N274 en de B56. Dit betekent voor een deel van het vrachtverkeer een langere reisafstand en reistijd. Dit nadeel weegt op dit moment echter niet op tegen het voordeel dat deze maatregel oplevert voor alle bewoners en gebruikers van de straten waar het vrachtverkeer dan wordt geweerd. Hierbij speelt ook de beschreven voorgeschiedenis van de nieuw ontstane onzekerheid over de Randweg een belangrijke rol. De realisatie van de Randweg blijft de ultieme oplossing om de overlast van het vele verkeer door de kern van Ubach over Worms te beperken en daarmee de leefbaarheid in vele straten te bevorderen. Daarmee zijn zowel de bewoners als het vrachtverkeer het meeste gebaat. • In 2018/2019 hebben er langdurige wegwerkzaamheden plaatsgevonden aan de Heerlenerstraße in Scherpenseel. Deze ligt in het verlengde van de Grensstraat. Als gevolg van deze werkzaamheden was de grensovergang ook lange tijd voor vrachtverkeer afgesloten. Toen was er een omleidingsroute ingesteld via de Buitenring (N300), N274 en B56. Omdat het toen ook fysiek voor het vrachtverkeer niet mogelijk was om bij de Grensstraat de grens over te gaan, kon men dit verbod ook niet negeren en gewoon doorrijden. De dichtstbijzijnde grensovergang ligt in Rimburg. Hier geldt ook een vrachtverbod maar dat is alleen met borden aangegeven. Het is niet toegestaan, maar omdat het vrachtverkeer niet fysiek wordt geweerd, kan men dit vrachtverbod in Rimburg bewust negeren. In Rimburg had men de indruk dat dit ook veelvuldig gebeurde en ervaarde men daar extra overlast van vrachtverkeer. Het verbod dat nu met dit verkeersbesluit in de Grensstraat wordt ingesteld, wordt ook alleen met borden aangegeven. Fysiek wordt het vrachtverkeer dus niet geweerd. Vrachtverkeer dat het vrachtverbod bewust wilt negeren, doet dat dan bij de Grensstraat. Zij rijden dan niet naar Rimburg om vervolgens daar het verbod bewust te gaan negeren. Daarnaast zijn de wegen in Rimburg nog veel minder geschikt voor vrachtverkeer dan in de Grensstraat. De verwachting is daarom dat er geen extra overlast in Rimburg gaat ontstaan van vrachtverkeer als gevolg van het vrachtverbod in de Grensstraat. Uiteraard moet er ook voor worden gewaakt dat vrachtverkeer niet veelvuldig het verbod in de Grensstraat gaat negeren. • Om het vrachtverkeer te waarschuwen op het vrachtverbod, worden er voorwaarschuwingen door middel van borden geplaatst. Zowel voor het verkeer van als naar Duitsland. Hiervoor is er contact met de Provincie Limburg (in het kader van voorwaarschuwingen op de N300) en de gemeenten Ubach Palenberg, Geilenkirchen en het Landesbetrieb Straßenbau NRW, Abteilung Betrieb und Verkehr en die Autobahn GmbH (in het kader van voorwaarschuwingen op wegen in Duitsland). Openbare voorbereidingsprocedureGelet op het zorgvuldigheidsbeginsel en de noodzakelijke evenredige belangenafweging, is tevens de uniforme openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht toegepast. Door middel van een publicatie in het gemeenteblad van 31 maart 2021 zijn alle belanghebbenden in de gelegenheid gesteld hun zienswijze, op het gedurende zes weken ter inzage liggende ontwerp-besluit d.d. 24 maart 2021, in te dienen. In dat kader zijn door de volgende belanghebbenden, verder in dit besluit aangeduid als reclamanten, zienswijzen ingediend:• Colla Janssen Landgraaf: - mail 13 april 2021, alhier ingeboekt op 7 mei 2021 onder kenmerk 21.15562 t/m 21.15566;- mail 30 juni 2021, alhier ingeboekt op 5 augustus 2021 onder kenmerk 21.27860• Verkeerscommissie GKN, mail 9 mei 2021, alhier ingeboekt op 17 mei 2021 onder kenmerk 21.16838 en 21.16839;• Stadt Übach-Palenberq, brief 19 april 2021 met kenmerk 32 10 10, alhier ingeboekt op 23 april 2021 onder kenmerk 21.13910;• Stadt Geilenkirchen, mail 25 juni 2021, alhier ingeboekt op 5 augustus 2021 onder kenmerk 21.27859.Hieronder zullen de ingediende zienswijzen kort worden samengevat en zullen de hieromtrent ontstane overwegingen worden toegelicht.Zienswijze Colla Janssen Landgraaf: Dit bedrijf maakt dagelijks met enkele vrachtwagens gebruik van de Grensstraat. Het vrachtverbod heeft gezien hun ligging de nodige nadelige gevolgen. Als het vrachtverbod er toch komt dan verzoeken zij hun bedrijf een algehele ontheffing te verlenen. Op basis van door Janssen Landgraaf aangeleverde gegevens uit de TLN-routeplanner zijn de verschillen tussen huidige en nieuwe route als volgt:• Van/naar de BAB46:- Via Grensstraat: 28 minuten en 17,13km;- Via N300: 31minuten en 29,86km;• Van/naar een vaste laad-/loslocatie in Ubach Palenberg (maximaal 5 vrachtauto’s per dag):- Via de Grensstraat: 25 minuten en 9,12km;- Via de N300 / Herzogenrath: 41 minuten en 16,87km;Reactie: dat dit bedrijf nadelen ondervindt van het vrachtverbod is duidelijk. Hoe groot het nadeel exact is en wat de schade daarvan is, wordt niet exact aangegeven. Voor de route van/naar de BAB46 is de omrijdtijd zeer beperkt (ca. 3 minuten). De omrijdafstand is vanaf de afslag op de BAB46 ca. 12,5km. Voor de route naar de vaste laad-/loslocatie in Ubach Palenberg is de omrijd-tijd ca.16 minuten en de omrijdafstand ca. 7,5 km. Dit laatste betreft per dag maximaal 5 vrachtauto’s. Naar onze mening zijn deze nadelen niet zodanig groot dat het vrachtverbod niet ingevoerd kan worden. De algemene belangen die met het instellen van het vrachtverbod worden beoogd, wegen zwaarder dan de nadelen die dit bedrijf van het vrachtverbod ondervindt. In dit verkeersbesluit wordt geen beslissing genomen over de mogelijkheid van het verlenen van een of meerdere ontheffingen. In het belang van de duidelijkheid voor alle weggebruikers zijn ontheffingen van dit vrachtverbod niet wenselijk. Maar als een bedrijf kan aantonen dat zij als gevolg van dit besluit zoveel schade (bv financieel of bedrijfseconomisch) leidt dat deze redelijkerwijs niet alleen ten laste kan worden gebracht van het bedrijf zelf, dan behoort het verlenen van een of meerdere ontheffingen tot de mogelijkheden.Zienswijze Verkeerscommissie GKN: Zij ondersteunen de komst van het vrachtverbod. Ze maken zich wel zorgen over het negeren van het verbod want dat gebeurt nu ook al met het bestaande nachtelijke vrachtverbod en het bestaande algehele vrachtverbod in de Grensstraat ten westen van de Europaweg. Ze verzoeken daarom extra maatregelen te treffen om het gebruik van de Grensstraat door vrachtverkeer fysiek onmogelijk te maken zodat het verbod niet genegeerd kan worden. Tevens verzoeken ze het verbod te laten gelden voor al het vrachtverkeer.Reactie: Het vrachtverbod wordt niet met fysieke maatregelen afgedwongen. Reden hiervoor is dat de weg bereikbaar moet blijven voor hulpdiensten. Het blijft dus fysiek gezien mogelijk voor vrachtverkeer om van de Grensstraat gebruik te maken en het verbod te negeren. Wij moeten er vanuit kunnen gaan dat weggebruikers zich houden aan de geldende verkeersregels. Daar waar dat toch niet het geval is, zal er handhavend opgetreden moeten worden. Er kan niet gegarandeerd worden dat er nooit ontheffingen verleend gaan worden voor specifieke vrachtwagens. Zie hiervoor ook de laatste alinea in onze reactie op de zienswijze van Colla Janssen Landgraaf. Zienswijze Stadt Übach-Palenberq: Verzocht wordt om een bovenregionale oplossing te bieden voor het probleem dat het vrachtverkeer te laat op de hoogte is van het vrachtverbod waardoor de wegen in Übach-Palenberg onnodig door extra veel vrachtverkeer worden belast. Het plaatsen van alleen een voorwaarschuwing van het vrachtverbod op het kruispunt Heerlener Straße (L 42) en Vom-Stein-Straße (L225) is niet voldoende. Voorgesteld wordt om vanaf de BAB46 bij de afslag naar de B221 reeds een voorwaarschuwing te plaatsen. En ook bij de afritten van de B221 naar Geilenkirchen, Gangelt en Teveren. Dat kan door bijvoorbeeld het symbool van het vrachtverbod achter de verwijzing naar Heerlen te plaatsen. Zo wordt voorkomen dat het vrachtverkeer naar Scherpenseel wordt geleid.Reactie: Het is zeker belangrijk dat er voorwaarschuwingen worden geplaatst om te voorkomen dat vrachtverkeer onnodig naar de Grensstraat rijdt, zowel vanuit Nederlandse als Duitse zijde. Het plaatsen van voorwaarschuwingen langs wegen in Duitsland moet echter door de verantwoordelijke wegbeheerder gedaan worden. We zullen het Landesbetrieb Straßenbau NRW (voor de Bundes- en Landesstraβen) en de Autobahn GmbH (voor de Autobahn 46) hierover tijdig informeren en de ideeën die door de gemeente Ubach Palenberg zijn gedaan aan hen overbrengen. Zienswijze Stadt Geilenkirchen: In feite hebben zij dezelfde zienswijzen als de gemeente Ubach Palenberg. Zij hechten echter vooral veel waarde aan het plaatsen van voorwaarschuwingen op de BAB46. Reactie: Zie hiervoor onze reactie op de zienswijze van de gemeente Ubach Palenberg. We zullen het verzoek van de gemeente Geilenkirchen overbrengen aan Autobahn GmbH (voor de Autobahn 46). Conclusie ten aanzien van de ingediende zienswijzen: De ingediende zienswijzen hebben, gelet op het bovenstaande, geen aanleiding gevormd om af te zien van het voornemen om het besluit te nemen of om de voorgenomen maatregel aan te passen.Belangenafweging artikel 2 WVWVan de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen, liggen de volgende belangen ten grondslag aan dit besluit: 1.het verzekeren van de veiligheid op de weg;2.het beschermen van weggebruikers en passagiers;3.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;4.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;5.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.De beperking van de vrijheid van het vrachtverkeer om ook van de Grensstraat gebruik te mogen maken, weegt niet op tegen deze genoemde voordelen.AdviseringMet betrekking tot dit besluit zijn de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) van toepassing. Alle wegen en/of weggedeelten waarop dit besluit betrekking heeft, zijn gelegen binnen en zijn in beheer bij de gemeente Landgraaf. Artikel 23 van het BABW is op dit besluit niet van toepassing.Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is met de politie –via het aanspreekpunt Verkeer van het Basisteam Brunssum-Landgraaf- ter zake overleg gepleegd en is met betrekking tot het onderhavige besluit op 23 maart 2021 instemmend geadviseerd.Overeenkomstig artikel 25 van het BABW is voorts overleg gepleegd met de gemeente Ubach Palenberg, gemeente Geilenkirchen en het Landesbetrieb Straßenbau NRW.Besluiten1.door het plaatsen van bord model C07, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, een geslotenverklaring voor vrachtauto’s in te stellen op:a.de Grensstraat direct ten oosten van de Europaweg Zuid;b.de Grensstraat direct ten westen van de rijksgrens met Duitsland;2.een en ander overeenkomstig is met de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening met tekeningnummer IB-2021-03-02 d.d. 2 maart 2021; 3.te bepalen, dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermede niet in overeenstemming zijn.SituatietekeningLandgraaf, 18 augustus 2021Met vriendelijke groet,namens burgemeester en wethouders van Landgraaf,mr. F.J.C. Geurtsafdelingshoofd Ruimtelijke Ontwikkeling en GrondzakenBekendmakingDe bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in het gemeenteblad.InzageHet onderhavige besluit wordt voor belanghebbenden ter inzage gelegd gedurende zes weken met ingang van de dag na de publicatie in het gemeenteblad, tijdens de openingstijden, bij het Klant Contact Centrum van de gemeente Landgraaf.BeroepU kunt op grond van de Algemene wet bestuursrecht beroep indienen tegen dit besluit. Stuur binnen zes weken na datum van de publicatie van het besluit een brief naar de rechtbank Limburg, postbus 950, 6040 AZ Roermond of via https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.U moet de brief ondertekenen. In de brief moeten de volgende gegevens staan:- uw naam en adres;- de datum van uw beroep;- de omschrijving van het besluit, waartegen u beroep instelt;- de redenen van uw beroep.Indien het mogelijk is, dient u een kopie van het besluit waartegen u beroep instelt, bij te voegen.Is de situatie zo dringend dat u niet kunt wachten op de uitspraak op uw beroepschrift? Dan kunt u bij de voorzieningenrechter van de rechtbank een voorlopige voorziening vragen. Dit verzoek dient u in bij de rechtbank op bovengenoemd postadres of digitaal via de genoemde website.Voor het digitaal indienen van een beroepschrift of het vragen van een voorlopige voorziening, moet u beschikken over DigiD.Datum effectueringHet besluit zal op zijn vroegst zes weken nadat het besluit is bekendgemaakt, worden uitgevoerd.

Unknown

Foto van  Lokaalnieuwslandgraaf.nl Redactie

Lokaalnieuwslandgraaf.nl Redactie

Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Landgraaf. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.

Overige Vergunningen Landgraaf

Heb je een opmerking over een van de bekendmakingen?

We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.