Bekendmaking voor Verkeer | Weg in Landgraaf
Geplaatst op Lokaalnieuwslandgraaf.nl op: 21-05-2024
Verkeer | Weg Hereweg Landgraaf Bekendmakingen
In 2014 wordt het project ‘’Reconstructie Hereweg-Beethovensingel’’ uitgevoerd. Dit project bestaat in hoofdlijnen uit de volgende onderdelen: 1. Onderhoud wegverharding Hereweg tussen de Beethovensingel en de Delleweg: hierbij wordt er tevens ter plaatse van de Delleweg een middengeleider gerealiseerd en wordt de bushalte aan de zuidkant van de Hereweg aangepast aan de geldende eisen op het gebied van toegankelijkheid; 2. Verbeteren verkeersveiligheid schoolomgeving De Wissel: met name tijdens de schoolspits doen zich in de huidige situatie verkeersonveilige situaties voor bij de schoolingang van Basisschool ‘’De Wissel’’ aan de Hereweg. Om dit veiliger te maken wordt onder andere het bestaande parkeerterrein voor de school alsmede het terrein ten oosten van de school heringericht waardoor er meer parkeermogelijkheden kunnen worden gerealiseerd. Tevens wordt op het parkeerterrein voor de school éénrichtingsverkeer ingesteld en wordt er op de rijbaan van de Hereweg een lange middengeleider gerealiseerd; 3. Reconstructie kruispunt Hereweg-Beethovensingel: ten behoeve van verkeersveiligheid en het verbeteren van de verkeersafwikkeling wordt hier een rotonde gerealiseerd. Ten behoeve van deze reconstructie zullen enkele nieuwe verkeersmaatregelen getroffen worden waarvoor een verkeersbesluit noodzakelijk is. Formeel kader Artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 bepaalt dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit en dat maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken. Artikel 12 van het BABW bepaalt dat de plaatsing van de borden C02, C03, D01, D02, E01, E02, E05, G11 en L02, zoals deze staan opgenomen in bijlage 1 behorende bij het RVV 1990, en de verkeerstekens voor een doorgetrokken streep, voetgangersoversteekplaats en haaientanden, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit. 1. Overwegingen 1. Op 15 december 2009 heeft de Raad het ‘Mobiliteitsplan Landgraaf’ d.d. oktober 2009 vastgesteld als zijnde leidraad voor het toekomstig verkeers- en vervoersbeleid van de gemeente Landgraaf, waarmee uitvoering wordt gegeven aan het landelijk geldende verkeersveiligheidsbeleid 'Duurzaam Veilig Verkeer'. De verkeersmaatregelen in dit verkeersbesluit zijn zoveel als mogelijk op dit beleid afgestemd; 2. De Beethovensingel en de Hereweg zijn volgens het categoriseringsplan, zoals dat is opgenomen in het Mobiliteitsplan, aangeduid als gebiedsontsluitingsweg. Op dergelijke wegen staat de verkeersfunctie centraal. Deze wegen behoren dan ook tot het hoofdwegennet van Landgraaf en hebben voornamelijk een functie voor het doorgaand verkeer waarbij een goede doorstroming prioriteit heeft; 3. In het Mobiliteitsplan staat aangegeven dat volgens het principe van 'Duurzaam Veilig Verkeer' kruispunten van ontsluitingswegen worden vormgegeven als rotonde of worden uitgevoerd als een met verkeerslichten geregeld voorrangskruispunt. Een rotonde heeft hierbij vanuit verkeersveiligheidsoverwegingen de voorkeur. In de landelijke richtlijnen van het CROW wordt ook aangegeven dat een rotonde de voorkeur geniet; 4. Het SWOV geeft aan dat rotondes veiliger zijn dan kruispunten omdat ze het aantal potentiële conflicten tussen verkeersdeelnemers terugbrengen en de verkeerssnelheid verlagen. Vervanging van een kruispunt door een rotonde zou het aantal ernstige slachtoffers op het betreffende kruispunt met 46% doen afnemen. De doorstroming van het verkeer is op rotondes meestal beter dan op kruispunten, en de uitstoot van gassen en het lawaai nemen af, zeker vergeleken met kruispunten met verkeerslichten. Wel moet rekening gehouden worden met een groter ruimtebeslag (zie SWOV-factsheet inzake rotondes, Leidschendam, januari 2012); 5. In 2011 zijn verkeerstellingen uitgevoerd waaruit blijkt dat de etmaalintensiteit op de Beethovensingel (tussen de Bartokring en Heggenstraat) ca. 5750 voertuigen bedraagt en op de Hereweg (tussen de Heigank en Hoefveld) ca. 7260 voertuigen. In 2013 is op de Hereweg een nieuwe telling uitgevoerd en daaruit blijkt de verkeersintensiteit te zijn gedaald naar 6735 voertuigen/etmaal. Op basis van de richtlijnen van het CROW (onder andere publicatie 126) kan worden geconcludeerd dat met deze intensiteiten een enkelstrooks rotonde het verkeer goed kan afwikkelen; 6. In de jaren 2008 tot en met 2012 hebben zich op het kruispunt Hereweg-Beethovensingel 7 ongevallen voorgedaan. Allen zonder slachtoffers. Dat dit relatief weinig ongevallen zijn en ook zonder slachtoffers, betekent niet dat moet worden afgezien van de mogelijkheid om dit kruispunt veiliger te maken door middel van de realisatie van een rotonde; 7. In de huidige vormgeving van het kruispunt zijn de routes van voetgangers en fietsers niet logisch en onduidelijk; 8. Op 8 april 2013 heeft er een inloopavond plaatsgevonden waarbij een toelichting is gegeven over de inhoud van het project ‘’Reconstructie Hereweg-Beethovensingel’’ en waarbij iedereen de mogelijkheid heeft gekregen om zaken die zij belangrijk vinden en waarvan zij vinden dat daar bij de planvorming rekening mee moeten houden, kenbaar te maken. Op basis van deze reacties is er een schetsontwerp opgesteld hetgeen op 19 augustus 2013 tijdens een informatieavond is gepresenteerd. Op basis van de reacties tijdens deze avond is het definitief ontwerp opgesteld hetgeen de basis vormt voor de maatregelen zoals deze in dit verkeersbesluit zijn opgenomen; 9. Tijdens de inloopavond en informatieavond van 8 april 2013 en 19 augustus 2013 werd door enkele bewoners van de Koningstraat aangegeven bezwaren te hebben tegen de realisatie van een rotonde. De bewoners van de woningen met huisnummer 31, 33 en 35 hebben hierover eind september/midden oktober 2013 ook afzonderlijk een brief geschreven. Hun bezwaren hebben geen aanleiding gevormd de keuze voor een rotonde te wijzigen. Wel zijn de volgende aanpassingen in het ontwerp doorgevoerd en/of zijn de volgende afspraken gemaakt: a. in eerdere ontwerpen werden de fietsers die rijden van de Beethovensingel naar Op de Heugden over de Koningstraat geleid. Door de rotonde iets op te schuiven en qua maatvoering aan te passen, is dit niet meer nodig en zitten fietsers op een apart fietspad. Tevens is er tussen het fietspad en de rijbaan van de Koningstraat ruimte gecreëerd zodat daar een haag kan worden ingepast; b. de bewoners van de Koningstraat worden/zijn betrokken bij de situering van de nieuwe bomen langs de Koningstraat zodat de privacy van de bewoners zoveel mogelijk kan worden beschermd; c. de rijbaan van de Koningstraat zal bij de woning met huisnummer 35 iets worden verlengd zodat de oprit van deze woning goed bereikbaar blijft; d. de bereidheid is uitgesproken om conform wens van de bewoners de Koningstraat aan te duiden als woonerf. Indien hierover overeenstemming wordt bereikt met de bewoners (met name ten aanzien van de locatie van de te realiseren parkeerplaatsen) zal deze maatregel in een afzonderlijk verkeersbesluit worden opgenomen. 2. Openbare voorbereidingsprocedure Gelet op het zorgvuldigheidsbeginsel en de noodzakelijke evenredige belangenafweging, is tevens de uniforme openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht toegepast. Door middel van een publicatie in de ‘geZien Landgraaf’ van 22 januari 2014 zijn alle belanghebbenden in de gelegenheid gesteld hun zienswijze, op het gedurende zes weken (23 januari 2014 t/m 5 maart 2014) ter inzage liggende ontwerpbesluit d.d. 13 januari 2014, in te dienen. In dat kader zijn geen zienswijzen ingediend. Belangenafweging artikel 2 WVW Van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen, liggen de volgende belangen ten grondslag aan dit besluit: 1. het verzekeren van de veiligheid op de weg; 2. het beschermen van weggebruikers en passagiers; 3. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; 4. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. Advisering Met betrekking tot dit besluit zijn de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) van toepassing. Alle wegen en/of weggedeelten waarop dit besluit betrekking heeft, zijn gelegen binnen en zijn in beheer bij de gemeente Landgraaf. Artikel 23 van het BABW is op dit besluit niet van toepassing. Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is met de politie –via het aanspreekpunt Verkeer van de Basiseenheid Landgraaf- ter zake overleg gepleegd en is met betrekking tot het onderhavige besluit op 10 januari 2014 instemmend geadviseerd. Besluiten 1. door middel van het plaatsen van de borden model D1 en B6, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, het kruispunt Hereweg - Op de Heugden - Beethovensingel aan te wijzen en in te richten als rotonde, waarbij bestuurders op de toeleidende wegen voorrang moeten verlenen aan de bestuurders op de hoofdrijbaan van de rotonde; 2. door middel van het plaatsen van de borden model D2, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, bestuurders te gebieden dit verkeersbord aan de rechterzijde voorbij te gaan: a. ter plaatse van de middengeleider op de Beethovensingel direct aan de noordzijde van de rotonde op het kruispunt Hereweg - Op de Heugden - Beethovensingel; b. ter plaatse van de middengeleider op de Hereweg direct aan de westzijde van de rotonde op het kruispunt Hereweg - Op de Heugden - Beethovensingel; c. ter plaatse van de middengeleider in Op de Heugden direct aan de oostzijde van de rotonde op het kruispunt Hereweg - Op de Heugden - Beethovensingel; d. ter plaatse van de middengeleider op de Hereweg op ca. 50 meter ten oosten van de rotonde op het kruispunt Hereweg - Op de Heugden - Beethovensingel; e. ter plaatse van de middengeleider op de Hereweg direct ten westen van het kruispunt Delleweg - Vaechshof; 3. door middel van het plaatsen van borden model C2 en C3, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, de rijbaan van het parkeerterrein zoals dat is gelegen voor het schoolgebouw van Basisschool ‘’De Wissel’’ aan de Hereweg met huisnummer 175, als éénrichtingsweg aan te wijzen, waarbij het uitsluitend is toegestaan om in oostelijke rijrichting te rijden; 4. door middel van het plaatsen van borden model E1, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, een parkeerverbod in te stellen aan de zuidzijde van de Hereweg, gelegen vanaf de Dorpsstraat tot Achter den Hoven (ca. ter hoogte van de woning aan de Hereweg met huisnummer 158); 5. door middel van het plaatsen van borden model E2, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, een stilstaanverbod in te stellen aan beide zijden van de Hereweg vanaf de rotonde op het kruispunt Hereweg - Op de Heugden - Beethovensingel tot Achter den Hoven (ca. ter hoogte van de woning aan de Hereweg met huisnummer 160); 6. door middel van het plaatsen van het bord E5, als bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, een algemene taxistandplaats aan te wijzen op de parkeerplaats gelegen langs de Beethovensingel ter hoogte van de woning met huisnummer 143; 7. door middel van het plaatsen van borden model G11, als bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, de weggedeelten (rijwielpaden) rondom de rotonde op het kruispunt Hereweg - Beethovensingel aan te wijzen als verplicht fietspad; 8. door middel van het aanbrengen van zebramarkering op het wegdek en ondersteund door het plaatsen van borden model L2, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, voetgangersoversteekplaatsen, zoals bedoeld in artikel 49 tweede lid van het RVV 1990, aan te wijzen en in te richten: a. ter plaatse van de middengeleider op de Beethovensingel direct aan de noordzijde van de rotonde op het kruispunt Hereweg - Op de Heugden - Beethovensingel; b. ter plaatse van de middengeleider op de Hereweg direct aan de westzijde van de rotonde op het kruispunt Hereweg - Op de Heugden - Beethovensingel; c. ter plaatse van de middengeleider in Op de Heugden direct aan de oostzijde van de rotonde op het kruispunt Hereweg - Op de Heugden – Beethovensingel; 9. door middel van het verwijderen van de zebramarkering op het wegdek en de borden L2 en D2, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, de voetgangersoversteekplaats, zoals bedoeld in artikel 49 tweede lid van het RVV, met middengeleider in de Beethovensingel, gelegen op ca. 25 meter ten noorden van het kruispunt met de Hereweg - Op de Heugen, op te heffen; 10. door middel van het verwijderen van de zebramarkering op het wegdek en bord model L2, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, de voetgangersoversteekplaats, zoals bedoeld in artikel 49 tweede lid van het RVV 1990, op de Hereweg ter plaatse van de woning met huisnummer 178 op te heffen; 11. door middel van het aanbrengen van een doorgetrokken streep tussen rijstroken met verkeer in beide richtingen, zoals bedoeld in artikel 76 van het RVV 1990, bestuurders te verbieden de streep naar links te overschrijden en zich links van de streep te bevinden op de Hereweg tussen de Beethovensingel en de Delleweg/Vaechshof; 12. door middel van het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, bestuurders, die vanaf het weggedeelte naast het gebouw aan Op de Heugden met huisnummer 102, het fietspad, zoals dat is gelegen tussen dit weggedeelte en het schoolgebouw van Basisschool ‘’De Wissel’’ aan de Hereweg met huisnummer 175, in oostelijke rijrichting kruisen, te gebieden voorrang te verlenen aan de bestuurders op het fietspad; 13. een en ander overeenkomstig is met de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening met tekeningnummer 13306.1-MB01 d.d. 11-12-2013; 14. te bepalen, dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied tijdelijk komen te vervallen, indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermede niet in overeenstemming zijn; 15. te bepalen dat de bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant. Datum en Ondertekening
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Landgraaf. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Landgraaf volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwslandgraaf.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Landgraaf.
© LokaalnieuwsLandgraaf.nl
Laatste berichten