Bekendmaking voor Verkeer | Weg in Landgraaf
Geplaatst op Lokaalnieuwslandgraaf.nl op: 21-05-2024
Verkeer | Weg Brugstraat Landgraaf Bekendmakingen
De brug in Rimburg is in de huidige situatie gesloten voor gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd landbouwvoertuigen. De brug gaat over de smalle rivier de Worm en ligt op de grens met Duitsland, is verhard en ca. 8 m breed. Over de brug loopt een fiets- en voetpad. Op de brug liggen obstakels en twee kunstwerken in de vorm van bronzen schildpadden die door landbouwverkeer gepasseerd kunnen worden. De bronzen schildpadden zijn in het kader van de Euregionale 2008 (Brückenslag) in 2009 op de brug geplaatst, om een symbolische brug te slaan tussen Nederland en Duitsland. Een enkele boer heeft percelen zowel aan de ene als aan de andere zijde van de Worm. Daarnaast wordt de brug gebruikt door menvoertuigen. Het landbouwverkeer passeert de obstakels en de bronzen schildpadden niet echt zachtzinnig, waardoor er beschadigingen optreden. Vanwege deze beschadigingen, aan de brug en de bronzen schildpadden, is verzocht om de brug ook voor landbouwverkeer af te sluiten. Omdat er een alternatieve locatie is waar landbouwverkeer de Worm kan oversteken, kan aan dit verzoek gehoor worden gegeven. De bestaande bebording bij de brug bestaat uit een geslotenverklaring voor gemotoriseerd verkeer uitgezonderd landbouwvoertuigen (onderbord) en een bord dat een maximaal tonnage van 16 ton aangeeft. Naast het nemen van een verkeersbesluit voor het verwijderen van het bord C21 (16t) en het verwijderen van het onderbord, zullen er ook fysieke maatregelen genomen moeten worden, die zorgen voor een robuuste afsluiting ten behoeve van het zoveel mogelijk weren van (landbouw)voertuigen, waarbij het niet gemotoriseerde verkeer de brug gewoon kan blijven oversteken. Tenslotte zal deze maatregel ondersteund moeten worden door, daar waar dit mogelijk is, handhavend op te treden. De bedoeling van dit verkeersbesluit en de ondersteunende maatregelen is dat eerdergenoemde problemen voorkomen worden. Formeel kader Artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 bepaalt dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit en dat maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken. Artikel 12 van het BABW bepaalt dat het verwijderen van de borden C21, zoals deze staan opgenomen in bijlage 1 behorende bij het RVV 1990, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit. Artikel 14 van het BABW bepaalt dat de verwijdering van het onderbord ‘uitgezonderd landbouwvoertuigen’ welke betrekking heeft op het bord C12 ook in het verkeersbesluit tot uitdrukking moet worden gebracht. 1. Overwegingen De overwegingen die tot dit besluit hebben geleid, zijn als volgt: - Er is in het verleden gekozen om alle motorvoertuigen te weren van de brug, uitgezonderd landbouwvoertuigen, aangezien een enkele boer percelen bewerkt, zowel aan de ene als andere zijde van de Worm. Het onderbord ‘uitgezonderd landbouwvoertuigen’ staat toe dat dit verkeer van de brug gebruik kan maken; - Ter verfraaiing zijn in het kader van de Euregionale 2008 (Brückenslag) in 2009 bronzen kunstwerken in de vorm van beelden van schildpadden op de brug geplaatst, om een symbolische brug te slaan tussen Nederland en Duitsland; - Nadat in 2011, waarschijnlijk door bronsdieven de beelden waren ontvreemd en er geen verzekering hiertegen was afgesloten, is met veel moeite gezorgd voor nieuwe financiën en zijn hiermee aan de brug vast gekluisterde nieuwe beelden geplaatst in 2013; - Kort na plaatsing, bleek dat de beelden beschadigd waren, waarschijnlijk door landbouwverkeer; - Tijdens werkzaamheden aan het spoor aan Duitse zijde zijn tijdelijk de varkensruggen op de brug verwijderd en na de werkzaamheden kleinere versies teruggeplaatst. Ook bij het station en de perrons is aan de Duitse zijde het een en ander gewijzigd, zodanig dat nu langs het spoor aan de Rimburgse zijde een pad ligt, dat als alternatieve ontsluiting kan dienen, terwijl dit eerst, voor de werkzaamheden, niet bruikbaar was voor motorvoertuigen en landbouwverkeer. Hierdoor kan de brug als alternatieve ontsluitingsmogelijkheid bij calamiteiten komen te vervallen; - Er is dus een alternatieve ontsluitingsroute voor landbouwverkeer aanwezig. Hiervoor zal wel omgereden moeten worden. Hoeveel de omrijafstand is, is niet eenduidig aan te geven, omdat dit afhankelijk is van de precieze locatie van de te bewerken percelen; - De brug wordt ook intensief gebruikt door voetgangers en (brom)fietsers (aanwezigheid recreatieve fietsroute met knooppunten aan beide zijden van de brug); - De brug wordt daarnaast door menwagens gebruikt. Uit navraag bij de exploitant van de menwagens, blijkt dat deze meestal 1,3 m breed zijn. Één menwagen is 1,42 m breed. Door een breedte van 1,45 open te houden, kunnen menwagens hier wel (soms heel voorzichtig) doorheen, maar worden smalle personenauto’s (vanaf 1,5 m) geweerd; - Gekozen is om de fysieke maatregelen in de nabijheid van de brug te situeren. Indien deze fysieke obstakels niet direct bij de brug geplaatst worden, zou het landbouwverkeer hier omheen kunnen rijden. Tevens sluiten er, vlak vóór de brug, paden op de weg aan, die langs de Worm lopen en diverse percelen ontsluiten; - Aangezien er aangegeven is dat het landbouwverkeer in het verleden onstuimig door Rimburg reed en de beschadiging van de schildpadden waarschijnlijk veroorzaakt is door het landbouwverkeer, zal de oplossing robuust moeten zijn. Het plaatsen van paaltjes is daarmee geen alternatief, aangezien die zo omver gereden kunnen worden; - Op dit moment wordt met bebording aangegeven, dat de maximale draagkracht van de brug 16 ton is (waarschijnlijk is ooit de brug hierop geconstrueerd). Aangezien er in de toekomst geen gemotoriseerd verkeer meer over de brug mag rijden, is dit bord overbodig geworden en geeft een tegengesteld signaal af, indien dit gehandhaafd blijft. Ook is dit op dit moment niet te controleren. 2. Openbare voorbereidingsprocedure Gelet op het zorgvuldigheidsbeginsel en de noodzakelijke evenredige belangenafweging, is tevens de uniforme openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht toegepast. Door middel van een publicatie in de ‘geZien Landgraaf’ van 26 februari 2014 zijn alle belanghebbenden in de gelegenheid gesteld hun zienswijze, op het gedurende zes weken ter inzage liggende ontwerpbesluit d.d. 11 februari 2014, in te dienen. In dat kader zijn geen zienswijzen ingediend. Belangenafweging artikel 2 WVW Van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen, liggen de volgende belangen ten grondslag aan dit besluit: 1. het verzekeren van de veiligheid op de weg; 2. het beschermen van weggebruikers en passagiers; 3. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; 4. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer; 5. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer; 6. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten en gebieden. Het individuele belang van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het landbouwverkeer weegt niet op tegen alle andere algemene belangen. Advisering Met betrekking tot dit besluit zijn de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) van toepassing. Alle wegen en/of weggedeelten waarop dit besluit betrekking heeft, zijn gelegen binnen en zijn in beheer bij de gemeente Landgraaf. Artikel 23 van het BABW is op dit besluit niet van toepassing. Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is met de politie –via het aanspreekpunt Verkeer van de Basiseenheid Landgraaf- ter zake overleg gepleegd en is met betrekking tot het onderhavige besluit op 10 februari 2014 instemmend geadviseerd. Overeenkomstig artikel 25 van het BABW is voorts overleg gepleegd met de gemeente Ubach-Palenberg, aangezien de brug precies op de grens met Duitsland ligt. De burgemeester geeft toestemming om de brug af te sluiten voor het landbouwverkeer. Besluiten 1. door het verwijderen van het onderbord met tekst ‘uitgezonderd landbouwverkeer’, welke betrekking heeft op het bord C12, alsmede het verwijderen van bord C21, als bedoeld in Bijlage 1 RVV 1990, aan de Nederlandse kant van de brug, gelegen aan het eind van de Brugstraat, een algeheel verbod voor motorvoertuigen in te stellen; 2. een en ander overeenkomstig is met de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening met tekeningnummer A4-14-04 d.d. 28-01-2014, gewijzigd 30-01-2014; 3. te bepalen, dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen, indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermede niet in overeenstemming zijn; 4. te bepalen dat de bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant. Datum en ondertekening Landgraaf, 23 april 2014 Namens het College van Burgemeester en Wethouders, Het Hoofd van de Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Grondzaken, mr. F.J.C. Geurts
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Landgraaf. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Landgraaf volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwslandgraaf.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Landgraaf.
© LokaalnieuwsLandgraaf.nl
Laatste berichten