Bekendmaking voor Verkeer | Organisatie en beleid in Landgraaf
Geplaatst op Lokaalnieuwslandgraaf.nl op: 21-05-2024
Verkeer | Organisatie en beleid Schwartzemigerweg Landgraaf Bekendmakingen
Burgemeester en wethouders van LandgraafInleidingDoor het sluiten van een tweetal scholen voor voortgezet onderwijs in Kerkrade zijn veel scholieren uit Kerkrade naar de middelbare school in Landgraaf gekomen. Hierdoor zijn in de loop der tijd veel meer fietsbewegingen ontstaan op de verbinding Kanariestraat – Dr. Calsstraat – Schwartzemiggerweg richting het Charlemagne college. In het kader van een veilige school-thuisroute voor de schoolgaande jeugd, is een vrij liggende fietsverbinding tussen de Einsteinstraat en de Dormansberg de meest ideale oplossing. De ingreep ten behoeve van een vrij liggend fietspad langs de Schwartzemiggerweg is momenteel financieel niet haalbaar. De kosten voor het aanpassen van de overwegen zijn namelijk te hoog.De Schwartzemiggerweg kent in verticale richting een groot hoogteverschil. Fietsers wandelen daarom vaak over de rijbaan naar boven. De rijbaanbreedte is tevens te beperkt om in twee richtingen zowel fiets- als autoverkeer veilig af te wikkelen. Om de verkeersveiligheid van het toegenomen fietsverkeer te vergroten wordt op de Schwartzemiggerweg éénrichting voor autoverkeer ingesteld, van de Wentholtstraat richting de Dr. Calsstraat.Formeel kaderArtikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 bepaalt dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit en dat maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.Artikel 12 van het BABW bepaalt dat de plaatsing van de borden C02, C03, D04 en OB54, zoals deze staan opgenomen in bijlage 1 behorende bij het RVV 1990, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit.Overwegingen1.Op 15 december 2009 heeft de Raad het ‘Mobiliteitsplan Landgraaf’ d.d. oktober 2009 vastgesteld als zijnde leidraad voor het toekomstig verkeers- en vervoersbeleid van de gemeente Landgraaf, waarmee uitvoering wordt gegeven aan het landelijk geldende verkeersveiligheidsbeleid 'Duurzaam Veilig Verkeer'. De Schwartzemiggerweg is in dit mobiliteitsplan opgenomen in het uitvoeringsprogramma binnen het onderdeel veilige schoolomgevingen / schoolthuisroutes;2.De verkeersveiligheid voor het fietsverkeer richting het Charlemagne college is in het geding. Als gevolg van het toegenomen fietsverkeer en de beperkte breedte van de Schwartzemiggerweg is de situatie onveiliger geworden waardoor maatregelen nodig geacht worden;3.Tussen 20 februari 2016 en 26 februari 2016 heeft een verkeerstelling plaatsgevonden op de Schwartzemiggerweg. Hieruit blijkt dat er op een gemiddelde werkdag 3106 motorvoertuigen per etmaal gebruik maken van de Schwartzemiggerweg. Conform het verkeersmodel is de verdeling van het verkeer noord-zuid 50%. Dit betekent dat er ca. 1550 motorvoertuigen een andere route moeten gaan kiezen. Uit het verkeersmodel blijkt dat ca. 700 motorvoertuigen hun weg vervolgen over de Dr. Calsstraat – Streeperstraat – Op de Heugden en dat ca. 600 motorvoertuigen via de Schanserweg – Hereweg hun nieuwe route kiezen. Het overige deel rijdt in de nieuwe situatie via de Hoofdstraat, Hoogstraat en Heerlenseweg;4.De Dr. Calsstraat, Streeperstraat, Op de Heugden, Schanserweg en Hereweg zijn allen conform het categoriseringsplan, zoals dat is opgenomen in het Mobiliteitsplan, aangeduid als gebiedsontsluitingswegen. Op dergelijke wegen staat de verkeersfunctie centraal. Deze wegen behoren dan ook tot het hoofdwegennet van Landgraaf en hebben voornamelijk een functie voor het ontsluiten van de woongebieden en industrieterreinen. Deze wegen wikkelen het doorgaand (vracht)verkeer af waarbij een goede doorstroming prioriteit heeft. De genoemde straten zijn daarom geschikt om de extra hoeveelheden verkeer, als gevolg van het éénrichtingsverkeer Schwartzemiggerweg, af te wikkelen;5.Uit een verkeerstelling uit november 2015 blijkt dat er op de Dormigstraat op een gemiddelde werkdag 2726 motorvoertuigen per etmaal rijden. Op een erftoegangsweg, zoals de Dormigstraat, is een etmaalintensiteit wenselijk tot 3000 motorvoertuigen per etmaal. Uit de verkeerstelling blijkt dat hieraan voldaan wordt. Het voornamelijk doorgaand verkeer op de Dormigstraat – Eijkhagenlaan wordt met het invoeren van éénrichting op de Schwartzemiggerweg nog verder teruggedrongen en de leefbaarheid in de wijk neemt hierdoor toe. Deze argumentatie betreft echter geen hoofddoel voor dit verkeersbesluit. De verkeersveiligheid voor de fietser op de Schwartzemiggerweg is het hoofddoel om over te gaan tot instellen van éénrichtingsverkeer. Voor de wijk Dormigveld heeft deze maatregel een positief gunstig neveneffect;6.Er is gekozen om éénrichtingsverkeer op de Schwartzemiggerweg van de Wentholtstraat richting Dr. Calsstraat in te stellen. Deze maatregel is dan direct vanaf de Dr. Calsstraat zichtbaar. Een inrijdverbod vanaf de Wentholtstraat zou pas worden opgemerkt indien men eerst door de wijk Dormigveld heeft gereden, en is om deze reden niet logisch. Bovendien wordt gemotoriseerd verkeer bij een inrijdverbod vanaf de Wentholtstraat, gedwongen om de wijk Dormigveld via de Poststraat richting Streeperstraat te verlaten. Om de Streeperstraat richting het zuiden op te rijden moet bij het uitrijden vanaf de Poststraat voorrang verleend worden aan twee verkeersstromen op de Streeperstraat. Dit is risicovoller dan vanaf de Streeperstraat de Poststraat in te moeten rijden;7.Er heeft onderzoek plaatsgevonden naar de huidige verkeerslichtenregeling Streeperstraat – Stationsstraat – Hoofdstraat en naar de verkeerslichtenregeling op het Streeperkruis. Hieruit blijkt dat de groentijden op de verkeersbeweging Stationsstraat – Streeperstraat - Op de Heugden verlengd kan worden zodat het (eventuele) nadelig effect van het omrijden beperkt wordt.Alternatieve oplossingen zijn op dit moment nog niet voorhanden. De gemeente blijft met de Provincie en Prorail in overleg om een veilige fietsverbinding langs de Schwartzemiggerweg te realiseren. Mocht deze fietsverbinding er komen dan kan overwogen worden het éénrichtingsverkeer voor autoverkeer weer op te heffen.Openbare voorbereidingsprocedureGelet op het zorgvuldigheidsbeginsel en de noodzakelijke evenredige belangenafweging, is tevens de uniforme openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht toegepast. Door middel van een publicatie in het gemeenteblad van 29 juni 2016 zijn alle belanghebbenden in de gelegenheid gesteld hun zienswijze, op het gedurende zes weken ter inzage liggende ontwerpbesluit d.d. 20 juni 2016, in te dienen. In dat kader zijn geen zienswijzen ingediend.Belangenafweging artikel 2 WVWVan de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen, liggen de volgende belangen ten grondslag aan dit besluit:1.het verzekeren van de veiligheid op de weg;2.het beschermen van weggebruikers en passagiers;3.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.Het belang van het in twee richtingen kunnen rijden van de Schwartzemiggerweg voor gemotoriseerd verkeer weegt niet op tegen verkeersonveilige situaties die kunnen ontstaan tussen deze weggebruikers en de fietsers op deze weg. Om de wijk Dormigveld te bereiken is voor autoverkeer een goed alternatief beschikbaar via de Stationsstraat, Streeperstraat en de Poststraat. Doorgaand verkeer kan goed afgewikkeld worden via de Dr. Calsstrat, Streeperstraat, Op de Heugden, Hereweg en Schanserweg.AdviseringMet betrekking tot dit besluit zijn de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), hetReglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) van toepassing. Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is met de politie –via het aanspreekpunt Verkeer van de BasisteamBrunssum-Landgraaf- ter zake overleg gepleegd en is met betrekking tot het onderhavige besluit op 25 maart 2016 instemmend geadviseerd.Overeenkomstig artikel 25 van het BABW is voorts overleg gepleegd met Prorail. Prorail ziet het éénrichtingsverkeer op de Schwartzemiggerweg als een vereiste om de aansluiting van het nieuwe fietspad tussen de Schwartzemiggerweg en de Einsteinstraat, veilig vorm te geven. Indien de situatie ongewijzigd zou blijven dan heeft dit negatieve gevolgen voor de ontruimingstijden van de zuidelijke overweg.b e s l u i t e n :1.Door middel van het plaatsen van de borden C02 en C03, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, éénrichtingsverkeer in te stellen op de Schwartzemiggerweg, van de Wentholtstraat naar de Dr. Calsstraat;2.Door middel van het plaatsen van de borden D04, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, het verkeer rijdende op de Dr. Calsstraat in westelijke richting, te verplichten rechtdoor richting de Stationsstraat te rijden en verkeer wat in oostelijke richting rijdt, te verplichten rechtdoor richting Einsteinstraat te rijden;3.Door middel van het plaatsen van de onderborden OB54, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, fiets en bromfietsverkeer uit te zonderen van deze maatregel;4.Een en ander overeenkomstig is met de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekeningen met tekeningnummer T.16.0514-1 d.d. 14 juni 2016;5.te bepalen, dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen, indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermede niet in overeenstemming zijn;6.Te bepalen dat de bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant.SituatietekeningLandgraaf, 22 augustus 2016Namens burgemeester en wethouders van Landgraaf,het hoofd van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Grondzaken,mr. F.J.C. GeurtsInzageHet onderhavige besluit wordt voor belanghebbenden ter inzage gelegd gedurende zes weken met ingang van de dag na de publicatie in de Staatscourant, tijdens de openingstijden, bij het Klant Contact Centrum van de gemeente Landgraaf.BeroepU kunt op grond van de Algemene wet bestuursrecht beroep indienen tegen dit besluit. Stuur binnen zes weken na datum van de publicatie van het besluit een brief naar de rechtbank Limburg, postbus 950, 6040 AZ Roermond of via https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.U moet de brief ondertekenen. In de brief moeten de volgende gegevens staan:-uw naam en adres;-de datum van uw beroep;-de omschrijving van het besluit, waartegen u beroep instelt;-de redenen van uw beroep.Indien het mogelijk is, dient u een kopie van het besluit waartegen u beroep instelt, bij te voegen.Is de situatie zo dringend dat u niet kunt wachten op de uitspraak op uw beroepschrift? Dan kunt u bij de voorzieningenrechter van de rechtbank een voorlopige voorziening vragen. Dit verzoek dient u in bij de rechtbank op bovengenoemd postadres of digitaal via de genoemde website.Voor het digitaal indienen van een beroepschrift of het vragen van een voorlopige voorziening, moet u beschikken over DigiD.Datum effectueringAangezien er gedurende de zienswijze procedure een proefperiode heeft plaatsgevonden, en er gedurende deze periode geen zienswijzen zijn ingediend, wordt dit besluit direct bij bekendmaking geëffectueerd.
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Landgraaf. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Landgraaf volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwslandgraaf.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Landgraaf.
© LokaalnieuwsLandgraaf.nl
Laatste berichten