Bekendmaking voor Verkeer | Organisatie en beleid in Landgraaf
Geplaatst op Lokaalnieuwslandgraaf.nl op: 21-05-2024
Verkeer | Organisatie en beleid Dorpstraat Landgraaf Bekendmakingen
Burgemeester en wethouders van LandgraafInleidingIn het kader van de verkeersveiligheid en vanwege de onderhoudstoestand zijn verkeersmaatregelen op de Dorpstraat noodzakelijk. De Dorpstraat kent momenteel een snelheidsregime van 50 km/h. Omdat deze straat geen ontsluitende functie meer heeft, behoort deze straat tot een gebied waar verblijven centraal staat. Dergelijke wegen worden conform landelijk beleid ingericht als 30 km zone. Omdat de huidige inrichting van de Dorpstraat niet voldoet aan de eisen die aan dit beleid gesteld zijn, worden enkele maatregelen getroffen.Formeel kaderArtikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 bepaalt dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit en dat maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.Artikel 12 van het BABW bepaalt dat de plaatsing van de borden A01, A02, E01 en de verwijdering van de borden B01, B02 en B06 zoals deze staan opgenomen in bijlage 1 behorende bij het RVV 1990, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit.Overwegingen1.Op 15 december 2009 heeft de Raad het ‘Mobiliteitsplan Landgraaf’ d.d. oktober 2009 vastgesteld als zijnde leidraad voor het toekomstig verkeers- en vervoersbeleid van de gemeente Landgraaf, waarmee uitvoering wordt gegeven aan het landelijk geldende verkeersveiligheidsbeleid 'Duurzaam Veilig Verkeer'. De betreffende maatregel is in dit mobiliteitsplan opgenomen in het uitvoeringsprogramma;2.De Dorpstraat heeft geen ontsluitende functie meer. De weg is in het “Mobiliteitsplan Landgraaf 2009” gecategoriseerd als erftoegangsweg maar niet ingericht naar de ontwerpeisen die aan dergelijke wegen gesteld worden;3.Op de Dorpstraat heeft in het najaar van 2015 een verkeerstelling plaatsgevonden. Het blijkt dat er op een gemiddelde werkdag ca. 1825 motorvoertuigen per etmaal door de straat rijden. In het kader van Duurzaam Veilig zijn aan erftoegangswegen intensiteiten van ca. 3000 motorvoertuigen per etmaal toelaatbaar. De huidige verkeersintensiteiten voldoen daarmee aan het beleid;4.Ten behoeve van de herkenbaarheid van wegen (conform principe Duurzaam Veilig) worden de kruispunten tussen erftoegangswegen vormgegeven als gelijkwaardig kruispunt, waarbij verkeer van rechts voorrang heeft;5.Er heeft in het voorjaar van 2015 een parkeeronderzoek plaatsgevonden. Op de drukste momenten zijn de volgende aantallen auto’s geteld:-Tussen Hereweg en Op de Winkel: 10 auto’s -Tussen Op de Winkel en de Verdistraat: 17 auto’s-Tussen Verdistraat en Hoogstraat: geen (parkeerverbod)In het nieuwe ontwerp houden we rekening met in totaal 33 parkeerplaatsen, 9 tussen de Hereweg en Op de Winkel en 24 tussen Op de Winkel en de Verdistraat. Hiermee wordt voldaan aan de huidige parkeervraag;6.Aan de evenzijde van de Dorpstraat wordt een parkeerverbod ingevoerd om het trottoirparkeren tegen te gaan. Het is mogelijk gebleken rond het plein bij de Verdistraat extra parkeergelegenheid te realiseren. De volgende argumenten zijn hiervoor gehanteerd:-Er kan voldaan worden aan de huidige parkeervraag (zie 5).-Aan de evenzijde wordt op het trottoir geparkeerd hetgeen wettelijk niet toegestaan is.-De rijbaan (7,00m breed) is onvoldoende breed om parkeren aan twee kanten op de rijbaan te faciliteren;7.Alle parkeerverboden die in de huidige situatie aangeduid zijn met het bord E01, dan wel een gele streep, blijven gehandhaafd. Zie hiervoor bijgevoegde tekening.Openbare voorbereidingsprocedureGelet op het zorgvuldigheidsbeginsel en de noodzakelijke evenredige belangenafweging, is tevens de uniforme openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht toegepast. Door middel van een publicatie in het gemeenteblad van 28 april 2016 zijn alle belanghebbenden in de gelegenheid gesteld hun zienswijze, op het gedurende zes weken ter inzage liggende ontwerpbesluit d.d. 14 april 2016, in te dienen. In dat kader zijn geen zienswijzen ingediend.Belangenafweging artikel 2 WVWVan de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen, liggen de volgende belangen ten grondslag aan dit besluit:1.het verzekeren van de veiligheid op de weg;2.het beschermen van weggebruikers en passagiers;3.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.AdviseringMet betrekking tot dit besluit zijn de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) van toepassing. Alle wegen en/of weggedeelten waarop dit besluit betrekking heeft, zijn gelegen binnen en zijn in beheer bij de gemeente Landgraaf. Artikel 23 van het BABW is op dit besluit niet van toepassing.Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is met de politie –via het aanspreekpunt Verkeer van de Basisteam Brunssum-Landgraaf- ter zake overleg gepleegd en is met betrekking tot het onderhavige besluit op 6 april 2016 instemmend geadviseerd.b e s l u i t e n :1.Door het plaatsen van de borden A01(30) en A02(30) zonaal, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, een 30 km zone in te stellen op de Dorpstraat, tussen de Hereweg en de Hoogstraat;2.Door het verwijderen van de haaientanden op het wegdek en de borden B01, B02, en B06, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, de voorrangssituatie op te heffen op de kruispunten Dorpstraat – Op de Winkel, Dorpstraat – Verdistraat en Dorpstraat – Johan Frisostraat;3.Door middel van het plaatsen van het bord E01, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, een parkeerverbod in te stellen aan de zijde waar de woningen liggen met de even huisnummers tussen de Hereweg en Op de Winkel en tussen Op de Winkel en Dorpstraat 28; 4.te bepalen, dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermede niet in overeenstemming zijn;5.een en ander overeenkomstig is met de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening met tekeningnummer 15326.1 E14 ont 01 v1.1 d.d. 23 maart 2016;6.te bepalen dat de bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant. SituatietekeningLandgraaf, 30 juni 2016Namens burgemeester en wethouders van Landgraaf,het hoofd van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Grondzaken,mr. F.J.C. GeurtsInzageHet onderhavige besluit wordt voor belanghebbenden ter inzage gelegd gedurende zes weken met ingang van de dag na de publicatie in de Staatscourant, tijdens de openingstijden, bij het Klant Contact Centrum van de gemeente Landgraaf. BeroepU kunt op grond van de Algemene wet bestuursrecht beroep indienen tegen dit besluit. Stuur binnen zes weken na datum van de publicatie van het besluit een brief naar de rechtbank Limburg, postbus 950, 6040 AZ Roermond of via https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.U moet de brief ondertekenen. In de brief moeten de volgende gegevens staan:-uw naam en adres;-de datum van uw beroep;-de omschrijving van het besluit, waartegen u beroep instelt;-de redenen van uw beroep.Indien het mogelijk is, dient u een kopie van het besluit waartegen u beroep instelt, bij te voegen.Is de situatie zo dringend dat u niet kunt wachten op de uitspraak op uw beroepschrift? Dan kunt u bij de voorzieningenrechter van de rechtbank een voorlopige voorziening vragen. Dit verzoek dient u in bij de rechtbank op bovengenoemd postadres of digitaal via de genoemde website.Voor het digitaal indienen van een beroepschrift of het vragen van een voorlopige voorziening, moet u beschikken over DigiD.Datum effectueringHet besluit zal op zijn vroegst zes weken nadat het besluit is bekendgemaakt, worden uitgevoerd.
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Landgraaf. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Landgraaf volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwslandgraaf.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Landgraaf.
© LokaalnieuwsLandgraaf.nl
Laatste berichten