STAATSCOURANTGemeente Landgraaf – Verkeersbesluit tot het instellen van een parkeerverbod op de Europaweg Noord (tussen de Reeweg en de Gravenweg)

Bekendmaking voor Verkeer | Weg in Landgraaf

Geplaatst op Lokaalnieuwslandgraaf.nl op: 21-05-2024

  1. Bekendmakingen landgraaf
  2. STAATSCOURANTGemeente Landgraaf – Verkeersbesluit tot het instellen van een parkeerverbod op de Europaweg Noord (tussen de Reeweg en de Gravenweg)

Verkeer | Weg Europaweg-NoordEuropaweg-Noord LandgraafLandgraaf Bekendmakingen

Meer info over Bekendmakingen gemeente LandgraafLandgraaf

Burgemeester en wethouders van Landgraaf Inleiding Op de Europaweg Noord tussen de Reeweg en de Gravenweg is het niet duidelijk of er aan de westelijke zijde van de rijbaan wel of niet geparkeerd mag worden. Door het instellen van een parkeerverbod en het met wegmarkering aanbrengen van parkeervakken wordt deze onduidelijkheid weggenomen. Formeel kader Artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 bepaalt dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit en dat maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken. Artikel 12 van het BABW bepaalt dat de plaatsing van de borden E01 zoals deze staan opgenomen in bijlage 1 behorende bij het RVV 1990, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit. Voor het aanbrengen of verwijderen van een parkeervak is geen verkeersbesluit vereist. Overwegingen 1. Op 15 december 2009 heeft de Raad het ‘Mobiliteitsplan Landgraaf’ d.d. oktober 2009 vastgesteld als zijnde leidraad voor het toekomstig verkeers- en vervoersbeleid van de gemeente Landgraaf, waarmee uitvoering wordt gegeven aan het landelijk geldende verkeersveiligheidsbeleid 'Duurzaam Veilig Verkeer'. Op 14 februari 2008 heeft de Raad de ‘’Parkeernota Landgraaf 2008’’ d.d. 4 december 2007 vastgesteld. De verkeersmaatregelen in dit verkeersbesluit zijn zoveel als mogelijk op deze beide beleidsdocumenten afgestemd. 2. De Europaweg Noord is volgens het categoriseringsplan, zoals dat is opgenomen in het Mobiliteitsplan, aangeduid als gebiedsontsluitingsweg. Op dergelijke wegen staat de verkeersfunctie centraal. Deze wegen behoren dan ook tot het hoofdwegennet van Landgraaf en hebben voornamelijk een functie voor het doorgaand verkeer waarbij een goede doorstroming prioriteit heeft; 3. Op de Europaweg Noord tussen de Reeweg en Gravenweg is sprake van een onduidelijke verkeerssituatie. Voor weggebruikers is het niet duidelijk of er nu wel of niet langs deze straat geparkeerd mag worden; 4. Op de Europaweg Noord is ongeveer in het midden van de rijbaan een dubbele doorgetrokken streep aanwezig. Artikel 76 van het RVV 1990 bepaalt dat bestuurders de streep niet naar links mogen overschrijden en zich niet links van de streep mogen bevinden, tenzij aan de rechterzijde van de doorgetrokken streep een onderbroken streep is aangebracht; 5. Aan de oostzijde van de rijbaan is de ruimte tussen de doorgetrokken asstreep en de kant van de rijbaan c.q. de kant van het vrijliggend fietspad zodanig klein (ca. 2,95meter) dat indien hierop geparkeerd zou worden het rijdende verkeer deze niet kan passeren vanwege de doorgetrokken streep in het midden van de rijbaan. In feite geldt hier dus al een parkeerverbod. Ter verduidelijking voor de weggebruikers zal dit verbod worden ondersteund door middel van het plaatsen van de borden model E01; 6. Aan de westzijde van de rijbaan is de ruimte tussen de doorgetrokken asstreep en de kant van de rijbaan ook te klein zodat ook hier niet geparkeerd mag worden. Tussen de kant van de rijbaan en de kant van het vrijliggend fietspad is echter een verharde berm aanwezig. Artikel 10 van het RVV1990 bepaalt dat bestuurders voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten mogen gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad. De berm mag dus worden gebruikt voor het parkeren. Indien een voertuig tegen de kant van het fietspad staat geparkeerd, blijft er voldoende ruimte over tot de doorgetrokken asstreep. Het rijdend verkeer hoeft deze asstreep niet te overschrijden om het geparkeerde voertuig te kunnen passeren. Parkeren is op deze wijze dus toegestaan; 7. Voor veel weggebruikers is het onder punt 6 genoemde niet bekend en in feite kan dit redelijkerwijs ook niet van de weggebruikers worden verwacht. Door ook aan de westzijde van de rijbaan een parkeerverbod in te stellen wordt hierin duidelijkheid geboden. Omdat er in deze straat voor diverse bewoners wel een behoefte aanwezig is om te kunnen parkeren, zullen er op enkele locaties parkeervakken worden aangebracht zodat daar wel geparkeerd kan worden. Op bijgaande foto impressie wordt zichtbaar gemaakt hoe een dergelijk parkeervak eruit komt te zien; 8. De afgelopen jaren hebben er meerdere malen gesprekken plaatsgevonden met diverse bewoners op dit deel van de Europaweg Noord. Hieruit is gebleken dat enkele bewoners het niet wenselijk vinden dat er langs de Europaweg Noord wordt geparkeerd omdat zij daar hinder van ondervinden bij het uitrijden van hun uitrit: geparkeerde auto’s ontnemen hen het zicht op het rijdend verkeer. Dit mogelijk probleem en individueel belang wordt in het algemeen ondergeschikt geacht aan het belang van andere weggebruikers om te kunnen parkeren. Dat er langs de rijbaan van zowel erftoegangswegen als gebiedsontsluitingswegen zoals de Europaweg Noord wordt geparkeerd, is heel gebruikelijk. Desondanks is toch deels tegemoet gekomen aan het verzoek van deze bewoners om het parkeren langs de Europaweg Noord niet toe te staan. De bewoners aan de westzijde van de Europaweg Noord hebben zelf kunnen beslissen of het parkeervak dat direct aan de noordkant van de inrit van hun woning is gelegen wel of niet wordt gerealiseerd. De bewoners zijn hierover door middel van een bewonersbrief van 28 januari 2015 op de hoogte gebracht. Op basis van de hierop ontvangen reacties zijn er 8 parkeerplaatsen aangevraagd, zie situatietekening ‘’Parkeervakken Europaweg Noord’’ d.d. juni 2015. De bewoners zijn hiervan op de hoogte gebracht door middel van een bewonersbrief van 16 juni 2015. 9. Om inzicht te krijgen in de huidige parkeerbehoefte op de Europaweg Noord tussen de Reeweg en de Gravenweg, zijn op verschillende data en tijdstippen parkeertellingen uitgevoerd. Daarbij is het aantal geparkeerde auto’s geteld die niet op particulier eigendom stonden. Het resultaat daarvan is in onderstaande tabel weergegeven: Hieruit kan geconcludeerd worden dat de behoefte aan openbare parkeerplaatsen tussen de 1 en 4 parkeerplaatsen betreft. Met de 8 parkeerplaatsen die zullen worden gerealiseerd, wordt er ruimschoots tegemoet gekomen aan de behoefte. Openbare voorbereidingsprocedure Gelet op het zorgvuldigheidsbeginsel en de noodzakelijke evenredige belangenafweging, is tevens de uniforme openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht toegepast. Door middel van een publicatie in het gemeenteblad en de ‘geZien Landgraaf’ van 4 februari 2015 zijn alle belanghebbenden in de gelegenheid gesteld hun zienswijze, op het gedurende zes weken ter inzage liggende ontwerpbesluit d.d. 27 januari 2015, in te dienen. In dat kader is door dhr. en mevrouw , Europaweg Noord , brief d.d. 2 maart 2015, kenmerk 15.03698) een zienswijze ingediend. In een telefoongesprek van 20 april 2015 heeft dhr. zijn zienswijze nader toegelicht en daarna hebben nog enkele mailwisselingen plaatsgevonden (23 april 2015, 14 mei 2015, 22 mei 2015 en 27 mei 2015). Inhoud zienswijze: • De dhr./mevr. ondersteunen wel het parkeerverbod maar zijn van mening dat er geen parkeervakken aangebracht moeten worden omdat dit nadelig is voor de verkeersveiligheid. Door de geparkeerde auto’s wordt het zicht op het rijdend verkeer bij het uitrijden van hun uitrit belemmerd. • Als compromis wordt voorgesteld alleen parkeervakken aan te brengen daar waar de bewoners geen beschikking hebben over eigen parkeergelegenheid. • Voor het onderbord ‘’uitgezonderd in de vakken’’ dient ook een verkeersbesluit genomen te worden. Reactie op zienswijze: Er wordt niet ontkend dat geparkeerde auto’s inderdaad een deel van het zicht zullen wegnemen. Wij zijn echter van mening dat dit belang ondergeschikt is aan het belang van andere weggebruikers om op dit deel van de weg te kunnen parkeren. Uit de uitgevoerde parkeertelling blijkt dat deze parkeerbehoefte ook aanwezig is. In de bewonersbrief van 28 januari 2015 wordt uitgelegd waarom ervoor gekozen is de bewoners zelf te laten kiezen of zij het parkeervak naast hun uitrit wel of niet gerealiseerd willen hebben. Het hebben van een parkeergelegenheid op eigen terrein betekent niet dat alle parkeerbehoefte op dit eigen terrein opgevangen kan worden. Bezoekers van woningen parkeren veelal juist niet op eigen terrein maar op openbare parkeerplaatsen. Dhr./mevr. hebben geen parkeervak aangevraagd en ook hun beide buren niet. Naast hun uitrit komt er daardoor geen parkeervak waardoor het zicht op het rijdend verkeer bij hun uitrit altijd optimaal zal zijn. Naar aanleiding van de zienswijze van dhr./mevr. is er een verkeerskundig advies gevraagd aan adviesbureau VAGN. Zij hebben hun advies opgenomen in een notitie d.d. 29 juli 2015 (‘’Advies parkeren Europaweg Noord, Landgraaf’’, projectcode LB-1503A, versie D1). Voor een nadere onderbouwing van dit verkeersbesluit wordt verwezen naar deze notitie. Deze notitie maakt onderdeel uit van dit verkeersbesluit en is als bijlage bijgevoegd. Om de onduidelijke parkeersituatie op te heffen, stelt VAGN overeenkomstig dit verkeersbesluit voor om een parkeerverbod in te stellen aan beide zijden van de weg in combinatie met het aanduiden van 8 parkeervakken. Zij geven aan dat voor de aanleg van parkeerplaatsen geen verkeersbesluit nodig is omdat dit in de jurisprudentie gezien wordt als feitelijk handelen. Een onderbord onder het bord E01 met de tekst ‘’uitgezonderd in de vakken’’ is niet nodig omdat het parkeerverbod niet geldt voor de ‘’voor parkeren bestemde weggedeelten’’ (artikel 65 van het RVV 1990). Voor het onderbord hoeft geen verkeersbesluit genomen te worden. Aanvullende overwegingen De ingediende zienswijze heeft, gelet op het bovenstaande, geen aanleiding gevormd om af te zien van het voornemen om het besluit te nemen of om de voorgenomen maatregel aan te passen. Belangenafweging artikel 2 WVW Van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen, liggen de volgende belangen ten grondslag aan dit besluit: 1. het verzekeren van de veiligheid op de weg; 2. het beschermen van weggebruikers en passagiers; 3. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; Het belang om de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen, weegt niet op tegen deze drie belangen. Dat geparkeerde auto’s langs de Europaweg Noord een deel van het zicht kunnen ontnemen op het rijdend verkeer en dat daarmee een bepaalde mate van verkeersonveiligheid kan ontstaan, weegt niet op tegen het belang van weggebruikers om langs het betreffende deel van de Europaweg Noord op enkele locaties (in de parkeervakken) te kunnen parkeren. Advisering Met betrekking tot dit besluit zijn de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) van toepassing. Alle wegen en/of weggedeelten waarop dit besluit betrekking heeft, zijn gelegen binnen en zijn in beheer bij de gemeente Landgraaf. Artikel 23 van het BABW is op dit besluit niet van toepassing. Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is met de politie –via het aanspreekpunt Verkeer van de Basisteam Brunssum-Landgraaf- ter zake overleg gepleegd en is met betrekking tot het onderhavige besluit op 27 januari 2015 instemmend geadviseerd. b e s l u i t e n : 1. door het plaatsen van verkeersbord model E01, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, een parkeerverbod in te stellen aan beide zijden van de Europaweg Noord tussen de Reeweg en de Gravenweg; 2. te bepalen, dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermede niet in overeenstemming zijn; 3. een en ander overeenkomstig is met de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening ‘’Parkeervakken Europaweg Noord’’ d.d. juni 2015; 4. te bepalen dat de bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant. Situatietekening Landgraaf, 8 september 2015 Namens burgemeester en wethouders van Landgraaf, het hoofd van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Grondzaken, mr. F.J.C. Geurts Inzage Het onderhavige besluit wordt voor belanghebbenden ter inzage gelegd gedurende zes weken met ingang van de dag na de publicatie in de Staatscourant, tijdens de openingstijden, bij het Klant Contact Centrum van de gemeente Landgraaf. Beroep U kunt op grond van de Algemene wet bestuursrecht beroep indienen tegen dit besluit. Stuur binnen zes weken na datum van publicatie een brief naar de rechtbank Limburg, postbus 950, 6040 AZ Roermond of via https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. U moet de brief ondertekenen. In de brief moeten de volgende gegevens staan: - uw naam en adres; - de datum van uw beroep; - de omschrijving van het besluit, waartegen u beroep instelt; - de redenen van uw beroep. Indien het mogelijk is, dient u een kopie van het besluit waartegen u beroep instelt, bij te voegen. Is de situatie zo dringend dat u niet kunt wachten op de uitspraak op uw beroepschrift? Dan kunt u bij de voorzieningenrechter van de rechtbank een voorlopige voorziening vragen. Dit verzoek dient u in bij de rechtbank op bovengenoemd postadres of digitaal via de genoemde website. Voor het digitaal indienen van een beroepschrift of het vragen van een voorlopige voorziening, moet u beschikken over DigiD. Datum effectuering Het besluit zal op zijn vroegst zes weken nadat het besluit is bekendgemaakt, worden uitgevoerd. Bijlagen - foto impressie; - zienswijze dhr. en mevrouw , Europaweg Noord , brief d.d. 2 maart 2015, kenmerk 15.03698; - mailbericht van dhr. d.d. 23 april 2015, kenmerk 15.0722; - mailwisseling tussen dhr. I. Brabants en dhr. d.d. 14 mei 2015, 22 mei 2015 en 27 mei 2015; - bewonersbrief 28 januari 2015 inzake ‘’Parkeersituatie Europaweg Noord’’; - bewonersbrief 16 juni 2015 inzake ‘’Parkeersituatie Europaweg Noord’’; - situatietekening ‘’Parkeervakken Europaweg Noord’’ d.d. juni 2015. - Notitie VAGN d.d. 29 juli 2015 inzake ‘’Advies parkeren Europaweg Noord, Landgraaf’’ (projectcode LB-1503A, versie D1)

Unknown

Foto van  Lokaalnieuwslandgraaf.nl Redactie

Lokaalnieuwslandgraaf.nl Redactie

Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Landgraaf. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.

Heb je een opmerking over een van de bekendmakingen?

We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.